• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

طرح توجیهی فنی با طرح توجیهی فنی اقتصادی چه تفاوت‌هایی دارد؟

  • کد خبر : 1055
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
طرح توجیهی فنی با طرح توجیهی فنی اقتصادی چه تفاوت‌هایی دارد؟
طرح توجیهی به طور کلی تصویری است که به شکلی دقیق و به وسیله‌ی محاسبات مالی و اقتصادی ترسیم می‌شود تا توجیه پذیر بودن یک فعالیت اقتصادی و ایده‌ی کسب و کار را مشخص کند.

به گزارش خبرتجاری، گزارش طرح توجیهی به طور کلی تصویری است که به شکلی دقیق و به وسیله ی محاسبات مالی و اقتصادی ترسیم می شود تا توجیه پذیر بودن یک فعالیت اقتصادی و ایده ی کسب و کار را مشخص کند. در یک طرح امکانسنجی تلاش می شود تا ابعاد گوناگون اجرای یک ایده یا تحقق انتظارات یک سرمایه گذاری اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. در طرح امکان سنجی به دنبال این هستیم که به این پرسش پاسخ دهیم که آیا اجرای این ایده ی کسب و کار به صرفه است یا خیر؟ و شرایط و زمینه های مختلفی که باید برای موفقیت یک فعالیت اقتصادی مهیا شود چیست و شیوه های اجرایی آن چگونه اند؟ در همین راستا دو بخش از موارد مورد بررسی و ارزیابی اهمیتی ضروری می یابند. طرح توجیهی فنی و طرح توجیهی فنی اقتصادی، ما در ادامه تلاش می کنیم تا این دو بخش مهم از یک طرح امکانسنجی را مورد بررسی قرار دهیم.

طرح توجیهی فنی اقتصادی (Economic feasibility)

در طرح توجیهی اقتصادی عموماً به دنبال تحلیل های هزینه-فایده ای هستیم که برخی پیش بینی های مرتبط با حوزه های مالی، قیمت، سودآوری و بازدهی سرمایه گذاری در یک فعالیت اقتصادی را انجام می دهد. در این بخش از یک طرح امکانسنجی یک ایده ی کسب و کار همواره تلاش می شود تا با بررسی جزئیات مالی و محاسبات اقتصادی در پاسخی کلی امکان پذیر بودن طرح به لحاظ اقتصادی را مشخص نماییم. هم چنین به این پرسش پاسخ دهیم که بر اساس محاسبات مالی و تجزیه و تحلیل های اقتصادی، سرمایه گذاری در یک پروژه ی اقتصادی یا ایده ی کسب و کار توجیه مالی و اقتصادی دارد یا خیر. یعنی سود حاصل از سرمایه گذاری و درآمد ناشی از آن با توجه به نرخ های سود طبیعی و استاندارد بازار مقرون به صرفه است یا خیر؟ در این بخش طرح توجیهی به ما نشان می دهد که مزایای سرمایه گذاری در این ایده ی کسب و کار چه میزان است و بازدهی سرمایه‌ای که قرار است به کار گرفته شود تا چه میزان تأمین کننده ی نرخ سود مورد انتظار سرمایه گذاران بوده و خواسته های آن ها از سرمایه گذاری را برآورده می کند.

ضمانت موفقیت کسب و کار با طرح توجیهی اقتصادی

طرح توجیهی فنی (Technical feasibility)

در این طرح منابع و امکاناتی که به لحاظ فنی مورد نیاز است مورد ارزیابی قرار می گیرد. هم چنین در این بخش از یک طرح توجیهی تلاش می شود تا میزان منابع و امکانات مورد نیاز فنی تعیین و هم چنین شیوه های تأمین آن ها در ابعاد و کیفیت های گوناگون مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

این بخش به دست اندرکاران و سازماندهندگان یک ایده و طرحی برای کسب و کار کمک می کند تا مشخص کنند که منابع فنی ضروری و موجود با سایر اطلاعات همچون، میزان تولید، کیفیت محصولات و خدمات، عرضه و سایر موارد مرتبط با کلیت یک طرح امکانسنجی مطابقت دارد یا خیر. هم چنین در طرح توجیهی فنی بررسی و ارزیابی دقیقی برای پاسخ به دو پرسش دیگر نیز صورت می گیرد. اول اینکه آیا تیم پشتیبانی فنی پروژه ی اقتصادی برای اجرایی کردن ایده ی کسب و کار کفایت می کند؟

یعنی تعیین و تشخیص تعداد نفرات متخصص مورد نیاز برای پشتیبانی پروژه. در وهله ی دوم به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا نفرات متخصص و تیم پشتیبانی فنی موجود به لحاظ کیفی ظرفیت های مورد نیاز ایده ی کسب و کار را پوشش می دهند؟ و آیا توانایی تخصصی این افراد برای پشتیبانی فنی پروژه ی اقتصادی کافی است؟ طرح توجیهی فنی بخشی از یک طرح امکان سنجی است که مشخصاً تلاش می کند تا امکانات فنی مورد نیاز اجرای طرح کسب و کار را هم به لحاظ نیروی فنی انسانی و هم به لحاظ تجهیزات فنی و امکانات ابزاری مورد مطالعه (به عنوان مثال در یک طرح صنعتی در  شهرک صنعتی ) قرار دهد. چنان چه می توان گفت در این بخش از یک طرح توجیهی ظرفیت ها، زمینه ها، و الزامات نرم افزاری و سخت افزاری یک ایده ی کسب و کار مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

055

پیش بینی امکانات فنی در طرح توجیهی

تفاوت طرح توجیهی فنی با طرح توجیهی فنی اقتصادی

عموماً مختصات و بخش های مختلف یک طرح امکان سنجی کارکردی پیوسته با یکدیگر دارند. بدین معنی که تکمیل اطلاعات و تجزیه و تحلیل های موجود در بخش های مختلف دارای روابطی زنجیره وار با یکدیگرند و هم چنین در بسیاری از موارد همدیگر را تکمیل می کنند. اما با ورود به جزئیات بخش های مختلف می توان تفاوت های کاربردی و بکارگیری شیوه های گوناگون موجود را مشخص نمود.

هم چنان که در این مقاله نشان دادیم، طرح توجیهی فنی بیش تر بر امکانات و تجهیزات مورد نیاز نرم افزاری و سخت افزاری پروژه ی اقتصادی متمرکز است. در این بخش همواره تلاش می شود تا میزان متخصصان در امور فنی مورد نظر سنجیده شود. و هم چنین تجهیزات و امکانات مورد نظر برای تولید محصولات و خدمات شناسایی شده و شیوه های تأمین و استفاده از آن معین گردد.

اما در طرح توجیهی فنی اقتصادی همواره به دنبال این خواهیم بود که بر اساس مطالعات زمینه های گوناگون همچون بازار هدف، هزینه های تولید، مخارج عرضه، قیمت محصول و موارد متعدد دیگر نشان دهیم که این پروژه ی اقتصادی توجیه مالی و اقتصادی دارد یا خیر. تمرکز طرح توجیهی فنی اقتصادی بر به صرفه بودن سرمایه گذاری در یک زمینه ی اقتصادی مشخص است.

056

افزایش بازدهی با طرح توجیهی فنی-اقتصادی

لینک کوتاه : http://khabartejari.ir/?p=1055

برچسب ها

اخبار مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ArabicChinese (Simplified)EnglishGermanPashtoPersianRussianSwedishTurkish