• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
11

قیمت‌گذاری خودرو کارکرده چگونه است/پارامترهای مهم در قیمت‌گذاری

  • کد خبر : 1084
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
قیمت‌گذاری خودرو کارکرده چگونه است/پارامترهای مهم در قیمت‌گذاری
خرید و فروش خودرو کارکرده همیشه بازار داغی در ایران داشته و با افزایش قیمت خودروی صفر و تفاوت قیمت قابل ملاحظه آن با بازار آزاد، طرفداران بیشتری نیز پیدا کرده است؛ به طوری که بسیاری از افراد خرید خودروی صفر از اولویت هایشان خارج شده است.

خرید و فروش خودرو کارکرده همیشه بازار داغی در ایران داشته و با افزایش قیمت خودروی صفر و تفاوت قیمت قابل ملاحظه آن با بازار آزاد، طرفداران بیشتری نیز پیدا کرده است؛ به طوری که بسیاری از افراد خرید خودروی صفر از اولویت هایشان خارج شده است.

برخی از افراد نیز اعتقاد دارند که خودروی کارکرده بهتر از صفر است زیر عیب و ایرادهایش مشخص شده و می توان با چشم بازتری خرید را انجام داد.

فارغ از تمامی این موارد، بحث قیمت گذاری خودرو همیشه مهم بوده و در این روزها اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است. ما نیز در این مقاله قصد داریم، نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده را بررسی کنیم. اگر شما نیز قصد دارید خودرو دست دوم بخرید یا بفروشید، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قیمت خودرو کارکرده

در گذشته هنگامی که می خواستید خودروی خود را بفروشید یا اقدام به خرید آن کنید؛ چاره ای جز مراجعه به نمایشگاه های ماشین و استعلام قیمت توسط آنها نداشتید. در بهترین حالت می توانستید به چندین نمایشگاه سر بزنید تا درباره قیمت کلاه سرتان نرود که معمولا این اتفاق نمی افتاد و در نهایت مبلغی را ضرر می کردید.

با توسعه و پیشرفت اینترنت در کشور، این امکان فراهم شد که برای استعلام قیمت خودرو کارکرده، به سادگی و در هر زمان و مکانی بتوانیم این کار را انجام دهیم. امروزه راه های زیادی برای پیدا کردن قیمت خودرو کارکرده وجود دارد. به عنوان مثال می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

استفاده از سایت های تخصصی مرتبط با خودرو
استفاده از اپلیکیشن‌های تخصصی مرتبط با خودرو
استفاده از سایت های آگهی نامه اینترنتی
استفاده از اپلیکیشن های آگهی نامه

شما می توانید با مراجعه به وبسایت کاراپ به نشانی carap.ir و انتخاب گزینه «قیمت خودرو» در منو این وبسایت، قیمت های به روز شده و معتبر را مشاهده کنید. در بخش بعدی به عوامل تعیین کننده در قیمت گذاری خودرو می پردازیم و از درون آن سعی می کنیم به یک فرمول منطقی برسیم. با ما همراه باشید.

خرید و فروش خودرو دست دوم

در این بخش قصد داریم به سوالات متداول شما درباره نحوه قیمت گذاری خودرو پاسخ دهیم. عوامل زیادی در قیمت گذاری خودرو دست دوم دخیل هستند. طبق آخرین تحقیقاتی که انجام دادیم؛ بیش از ۴۰۰ فاکتور برای این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.

قطعا نمی شود هر ۴۰۰ فاکتور را در این مقاله توضیح داد؛ بنابراین به متداول ترین و تاثیرگذارترین فاکتورها می پردازیم.

پارامترهای تاثیرگذار در قیمت خودرو را شامل:

مدل خودرو ( سال ساخت خودرو)
کارکرد خودرو
رنگ خودرو ( سفید – مشکی – قرمز و … )
مقدار باقی مانده از بیمه خودرو و میزان تخفیف
وضعیت لاستیک ها
وضعیت فنی خودرو
وضعیت رنگ شدگی و یا تعویض شدگی قطعات
سلامت آپشن ها
وضعیت ظاهری و رویت خودرو

سال تولید خودرو (مدل خودرو)

یکی از مهم ترین عواملی که بر روی قیمت تاثیر می گذارد؛ سال تولید یا همان مدل خودرو است. با قدیمی تر شدن خودرو، به مرور قطعات آن کمیاب تر می شود (به دلیل قطع تولید) و همین مسئله سبب کاهش قیمت می شود.

شاید یک سال یا حداکثر دوسال، تاثیر خیلی زیادی بر روی قیمت نگذارد، اما قطعا خودرویی که ۵سال از سال تولید آن گذشته است، قیمتش تفاوت معناداری با خودرویی که ۱سال از سال تولید آن گذشته است، دارد.

سلامت آپشن های خودرو

هر خودرویی یک سری آپشن های فابریک از کارخانه دارد. در صورت اختلال یا خراب بودن هرکدام از آپشن ها، درصدی از قیمت خودرو کسر می شود. آپشن هایی که فرد به صورت جداگانه نصب می کند، تاثیری بر روی قیمت ندارد اما سلامت آپشن های فابریک از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر امکانش را دارد، قبل از به فروش گذاشتن خودرو، ایرادهای ریزی که در آپشن ها وجود دارد را رفع کنید. اینطوری در هنگام فروش، مبلغ سنگینی را از این بابت از دست نمی دهید.

قطعات یدکی خودرو

اگر قطعات یدکی خودرویتان به سادگی در بازار یافت می شود، این نشانه خوبی است. خودروهایی که قطعات یدکی شان در بازار کمیاب است، درصدی از قیمت را سر این موضوع از دست می دهند.

پس هنگامی که خودرو می خرید؛ حتما به مسئله یافت شدن قطعات یدکی در بازار توجه ویژه ای داشته باشید.

وضعیت فنی خودرو

یکی از عوامل مهم و تعیین کننده قیمت خودرو کارکرده وضعیت فنی آن میباشد و در واقع بررسی موتور و جلو بندی خودرو یکی از اقدامات مهم در کارشناسی خودرو میباشد.

رنگ شدگی و تعویض شدگی قطعات

یکی دیگر از عواملی که در کسر شدن قیمت نهایی خودرو دست دوم تاثیر دارد وضعیت رنگ و یا تعویض شدگی قطعات خودرو میباشد و هر قسمت رنگ شده یا تعویض شده از خودرو درصد افت متفاوتی دارد.

سابقه چپ شدگی یا تصادف های خیلی شدید نیز در کسر شدن قیمت نهایی خودرو کارکرده تاثیر بسیار زیادی دارد.

تشخیص تصادف شدید توسط کارشناس بسیار ساده است. به عنوان مثال چه دلیلی دارد سقف یک ماشین رنگ شده باشد؟! یا دلیل آسیب دیدن شاسی ماشین چیست؟

کارشناس های خودرو، خیلی سریع چپ شدن یا تصادف های شدید را تشخیص می دهند و همین امر قیمت را بسیار کاهش می دهد. البته اگر شما به دنبال خرید خودروی کارکرده هستید؛ اکیدا توصیه می کنیم که از خرید این مدل ماشین ها به دلیل قیمت پایین ترشان خودداری کنید.

زیرا شاید در ابتدا ارزان تر به نظر برسند اما به مرور زمان انقدر خرج تعمیرگاه دارند که از قیمت تمام شده ی یک خودروی دست دوم تمیز، بیشتر در می آید و هیچ وقت هم درست و سالم نمی شود.

کارکرد کیلومتر خودرو

شما هرچقدر بخواهید می توانید از خودرویتان استفاده کنید اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که خودروها کارکرد کیلومتر مفید دارند. در واقع اگر کارکرد کیلومتر خودرو از این میزان تجاوز کند، کاهش قیمت بیشتری در انتظار شما خواهد بود.

معمولا استاندارد کارکرد کیلومتر خودرو یک چیزی بین ۲۰هزار تا ۲۵هزار کیلومتر است که اگر از این رقم تجاوز کند، کاهش قیمت بیشتر خواهد شد.

بیمه خودرو

بیمه خودرو یکی از مهم ترین مسائلی است که خریداران باید به آن توجه داشته باشند. در هنگام خرید باید بررسی شود که چه میزان از بیمه خودرو مانده و آیا تخفیف دارد یا خیر؟ اگر خودرویی بیمه نداشته باشد، در هنگام فروش از مبلغ تمام شده آن چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۱ میلیون تومان کاسته می شود.

البته باید این نکته رو مد نظر داشته باشید که مبلغ بیمه بر اساس مدل خودرو متفاوت و مبلغی که ما نوشتیم کاملا حدودی است.

در بخش بعدی تلاش می کنیم تا به یک فرمول ثابت برای قیمت گذاری خودرو دست دوم برسیم.

فرمول قیمت گذاری خودرو

در بخش قبلی عوامل موثر بر روی کاهش یا افزایش قیمت خودرو دست دوم و یا کارکرده را باهم بررسی کردیم. حال اگر بخواهیم یک فرمول نسبی برای قیمت گذاری پیدا کنیم به موارد زیر می رسیم.

و در آخر طبق تحقیقات انجام شده از سایت کاراپ به نتایج زیر برای قیمت گذاری خودرو کارکرده رسیدیم:

لینک کوتاه : http://khabartejari.ir/?p=1084

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ArabicChinese (Simplified)EnglishGermanPashtoPersianRussianSwedishTurkish