پس از یکسال از شیوع ویروس کرونا این بار در آستانه سال نو و نمایشگاه های عرضه مستقیم این ایام را با چالش جدیدی مواجه کرده است. این بیماری همه گیر آسیبهای زیادی به اصناف وارد کرده و باعث شده که شرایط بازارهای مختلف نامتعادل شود. این اتفاق به همان میزان که تولیدکنندگان و فروشندگان را ناراضی کرده، برای مصرفکننده نیز ناخوشایند بوده است. یکی از بازارهایی که باعث خرید و فروش مناسب در ایام مختلف میشد ایجاد فروشگاههای فصلی بود. شیوع کرونا اما حالا باعث شده که نمایشگاههای بهاره و پاییزه اجازه فعالیت را کسب نکنند و به همین دلیل اصناف با شرایط نامناسبی روبهرو هستند.
دورنمای وضعیت کرونا همچنان نشان میدهد که حداقل در چند ماه آینده هم این دست نمایشگاهها بر پا نخواهند شد. هرچند که برای شب عید فروشهای فوقالعاده در سطح کشور یه گفته ستاد تنظیم بازار وجود خواهد داشت و در کیش نیز نمایشگاههایی دایر می شود اما هم چنان کرونا بر سر تمام مردم سایه انداخته است. کسبه ای که در سال جاری با توجه به محدودیتهای ناشی از بیماری کرونا خسارتهای زیادی متحمل شدند چشم امیدی به نمایشگاه بهاره داشتند در حالیکه این بازار آسیب دیگری برای سلامت حوزه کسبوکار محسوب میشود. وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بین می تواند با ایجاد بازارچه های مجازی مطمئن زیر نظر خود اصناف را که طی یکسال گذشته شرایط سختی را گذراندند و حتی بسیاری از کسبه که با تعطیلی واحدهای خود از رونق هرساله چشمپوشی کردند تا بتوانیم از گردنه دشوار پاندمی کرونا گذر کنیم حمایت کند. به نظر می اید همان گونه که فضای مجازی و اینترنت بستر مناسبی برای آموزش های آنلاین به جای مدارس و دانشگاهها شد و کارمندان نیز دورکاری را پیشه خود کردند، فروش و عرضه کالاها و محصولات نیز با پوسته اندازی در این فضا جریان یابد. فضایی که با نظارت صمت آرامش و اطمینان خرید را برای مشتریان به دنبال داشته باشد و قطعا این اقدام در این شرایط که اصناف نیاز به حمایت دولت دارند، تحمل شرایط دشوار فعلی را آسان تر خواهد کرد.
مرتضی بلوکی – کارشناس اقتصادی رسانه