• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

نحوه عایق کاری کانال اسپیرال و چهارگوش فلزی

  • کد خبر : 1410
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
نحوه عایق کاری کانال اسپیرال و چهارگوش فلزی
کانال اسپیرال امروزه به‌ عنوان یکی از اجزای مهم در صنعت تهویه مطبوع محسوب می‌شود و امروزه جزء قابل اعتماد ترین متریال در کل دنیا برای این سیستم هاست.

به گزارش خبرتجاری، بهینه سازی مصرف انرژی یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین بحث‌های مطرح در عصر امروز است. آمارها نشان می‌دهد که بیشترین مصرف انرژی در قسمت گرمایش و سرمایش مکان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی است و یکی از عالی‌ترین و مؤثرترین شیوه‌ها برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایشی و سرمایشی، عایق کاری خطوط انتقال هوا شامل کانال‌ها، اتصالات و تجیهزات مربوط به آن در این مراکز می‌باشد. در این میان عایقکاری کانال‌ها به عنوان یکی از اجزای مهم در صنعت تهویه جایگاه و ارزش ویژه‌ای دارد و اگر با روش صحیح و اصولی انجام بپذیرد، در کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر محصولات بسیار مؤثر است. در گذشته عایق کاری این کانال‌ها زیاد جدی گرفته نشده بود ولی در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت لوله و اتصالات و کانال‌ها، شاهد آن هستیم که روز به روز دست اندرکاران حوزه ساختمان به اهمیت آن بیشتر پی برده و کارشناسان و صاحب نظران بسیاری درباره‌‎اش صحبت می‌کنند که البته هنوز هم کافی به نظر نمی‌رسد.

برای سیستم تهویه ساختمان‌ها عموماً از دو نوع کانال‌های فلزی استفاده می‌گردد. کانال اسپیرال و کانال چهارگوش فلزی. همه ما احتمالاً کانال چهار گوش فلزی را در کانال‌های کولر خانه‌مان دیده ایم. کانال اسپیرال در حقیقت نسل نوینی از همین داکت‌هاست که ضعف‌های نسخه قبلی را می‌پوشاند. در این مقاله قصد داریم به معرفی کانال اسپیرال و چهارگوش فلزی، کاربرد و به روش عایقکاری اصولی کانال‌ها بپردازیم.

کانال اسپیرال چیست؟

کانال اسپیرال امروزه به عنوان یکی از اجزای مهم در صنعت تهویه مطبوع محسوب می‌شود و امروزه جز قابل اعتماد ترین متریال در کل دنیا برای این سیستم هاست. کانال اسپیرال در کلیه کارخانه‌های صنعتی، ورزشگاه‌ها، ساختمان و سازه‌های بزرگ، فروشگاه‌های بزرگ و در کل در بسیاری از پروژه‌ها که نیاز به سیستم تهویه دارند، قابل استفاده است.

کانال اسپیرال چه مزایایی نسبت به کانال چهارگوش فلزی دارد؟

عایق بندی کانال‌های اسپیرال در مقایسه با کانال مستطیل شکل، آسان‌تر و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است. کانال مستطیل شکل ۳۲٪ فلز بیشتری نسبت به کانال اسپیرال در خود دارد؛ پس هم وزن بیشتری داشته و از آن مهمتر باید به تناسب هزینه بیشتری داشته باشد. امروزه در دنیا بسیاری از معماران و طراحان ظاهر زیبایی یک کانال اسپیرال را نسبت به مجرای مستطیل شکل ترجیح می‌دهند.

با این حال ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کانال اسپیرال را باید از سطح بیرونی عایق بندی کرد، در حالیکه کانال‌های مستطیل شکل می‌توانند در داخل نیز عایق بندی شوند.

عایق بندی کانال اسپیرال

شما می‌توانید عملکرد کانال‌های اسپیرال را با عایق بندی بهینه سازی کنید. اگر تا بحال از صدای بسیار زیاد داخل کانال‌های مستطیل شکل این کانال‌ها آزرده خاطر شده‌اید و این آلودگی صوتی موجب ناراحتی شماست، پس خرید کانال اسپیرال و عایقکاری آن را جدی بگیرید. عایقکاری درست داکت‌ها همچنین باعث حفظ کیفیت هوای داخل آن نیز می‌شود. در کل می‌توان گفت که عایق بندی کانال‌ها در فضاهای بد آب و هوا، گرم، مرطوب، نامتعادل و نامطبوع ضروری و بسیار مقرون به صرفه است.

بهترین عایق کانال‌های انتقال هوا چیست؟

برای عایقکاری این کانال‌ها گزینه‌های مختلفی مثل پشم شیشه، فایبرگلاس، فوم، پشم سنگ و عایق الاستومری هست. ولی بهینه‌ترین روش برای عایق‌کاری خطوط انتقال هوا (کانال‌ها) استفاده از عایق الاستومری است. عایق الاستومری از لاستیک مصنوعی با کیفیت بالا ساخته شده است که در برابر آب و بخار مقاوم هستند. این عایق‌ها با برخورداری از ساختار همگن و سلول بسته، انتقال حرارت را کاهش می‌دهند و همچنین در برابر اشعه ماورا بنفش، شرایط آب و هوایی سخت و واکنش‌های شیمیایی مقاومت بالایی دارند.

این عایق مدرن، در یک دسته‌بندی اولیه به دو گونه رولی و لوله‌ای تقسیم بندی می‌شوند. بعضی از این عایق‌ها در پشتشان چسب دارند و بعضی‌ها بدون چسبند و برای اتصالشان باید از چسب مایع مخصوص استفاده کرد. پیشنهاد کارشناسان خبره برای عایق کاری این داکت‌ها و کانال‌ها استفاده ازعایق الاستومری رولی پشت چسب دار است.

نحوه عایق‌کاری کانال‌های اسپیرال و مستطیل شکل

عایق باید توسط متخصصین خود و با اصول لازم نصب گردد چرا که این کار بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. خصوصاً در کاربردهای مربوط به کنترل تراکم بیشتر خودنمایی می‌کند. عایق‌ها باید به درستی اندازه گیری و برش داده شوند و برای رسیدن به حداکثر کارآیی نباید هیچ گونه درز یا سوراخی در زمان نصب بر روی عایق باشد. با استفاده از تکنیک‌های نصب حرفه‌ای که برای برنامه‌های کنترل تراکم بسیار مهم است، آب بندی کل سیستم کار سختی نیست. عایق باید در اطراف تمام سه راهی‌ها، گوشه‌های ۹۰ درجه، اتصالات، دریچه‌ها و در انتهای لوله‌ها مهر و موم شود تا از ورود هوای محیط به سیستم جلوگیری کند.

تمام درزهای قوس دار و طولی را باید با استفاده از چسب مایع الاستومری با همان روشی که توسط سازنده توصیه می‌شود مهر و موم کنید. در زمان نصب باید سطح عایق و کانال را به چسب آغشته کرد تا از درزبندی و استحکام آن اطمینان بیشتری داشته باشیم.

شما می‌توانید برای مشاهده لیست قیمت لوله‌ها و اتصالات، کانال‌های اسپیرال و سایر محصولات به سایت بازرگانی نیک آراد مراجعه کنید.

لینک کوتاه : http://khabartejari.ir/?p=1410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ArabicChinese (Simplified)EnglishGermanPashtoPersianRussianSwedishTurkish